09 april, 2007

Advertenties als goed doel

Hier een leuk essay ("Reinventing The News Business Requires A Little Imagination") van Scott Karp van Publising 2.0 over advertenties als goed doel. Het goede doel is de journalistiek die over ons waakt.

"So here’s the idea (finally) — instead of asking people to donate cash or pay for news to help keep journalism alive, neither of which will fly, why not ask people to donate classified advertising."

Het is een grappig artikel, waarin de auteur stelt dat mensen niet altijd zo rationeel (homo economicus) zijn. Hij geeft het voorbeeld van een dure (milieuvriendelijke) auto terwijl je ook een goedkopere (lees vervuilende) kunt kopen. Met de koop doneer je aan een goed doel, nl. het milieu. Het tweede voorbeeld is iTunes. Iedereen betaalt tegenwoordig 0.99 cent voor muziek die je ook gratis kunt krijgen op Internet. Vroeger deed iedereen dat laatste, nl. niet betalen.

Dus waarom geen advertenties in kranten plaatsen als goed doel? Dit om de journalistiek draaiende te houden. Het doel is goed, maar of dit het middel is, betwijfel ik.

Geen opmerkingen: